mandag 27. oktober 2008

Jommen sa jeg smør!


Vet dere hvor uttrykket "Jommen sa jeg smør" kommer fra?
Synnøve



I Bokmålsordboka og Nynorskordboka står det at uttrykket Jommen sa jeg smør! betyr ’tvert imot!’ Det står også at jommen og jammen er forsterkende uttrykk, omtrent som sannelig eller lignende, og kommer fra jo (så) menn! og ja (så) menn! Norsk Riksmålsordbok forsyner oss med litt mer informasjon om smør-delen av uttrykket. Under oppslagsordet smør står det sitert fra boka Glade borgere (1894) av Elias Kræmmer: "Jamæn sa' jeg smør, jeg, sa kjærringa, fik smult paa brødet."

Elias Kræmmer er psevdonym for forretningsmannen Anthon Bernhard Elias Nilsen (1855-1936) fra Svelvik. Han gav ut flere bøker som solgte godt. Smør-uttrykket kan ha vært brukt før Kræmmer/ Nilsen brukte det i boka si, men av den fulle setningen som står i boka, ser vi bedre hva betydningen opprinnelig har vært til det avkortede uttrykket Jommen sa jeg smør! Man får altså noe annet enn det man har bedt om. Litt mer generelt kan man kanskje si at det skjer noe annet enn man hadde regnet med. Om det ikke nødvendigvis er tvert i mot, er det i det minste ikke helt som man forventet eller håpet på. Slikt blir man ikke smørblid av. Snarere snurt. Smultsnurt?