fredag 24. oktober 2008

Dividert eller hel ved

Spørsmål fra en far til Spør om språk (Dagbladet):

Min sønn (fyller 3 på søndag) kom med følgende gode spørsmål i det jeg la i ovnen på morgenen i dag: Hvorfor heter det ved? Ble svar skyldig.

Hilsen SO

Det er slik med naturlig språk at det ikke er et naturgitt forhold mellom tingen selv og tingens navn. I norsk heter det ved, mens man egentlig godt kunne kalt det noe annet. Det gjør man jo i andre språk. På tysk heter det Holz, på engelsk sier man firewood, og på fransk bois (de chauffage). Det er altså tilfeldig hva ting heter i et språksamfunn, men språkbrukerne må være enige seg imellom om hvilke ord som betyr hva, ellers blir kommunikasjonen vanskelig. Denne enigheten utvikles og forandres over tid i ethvert språksamfunn. Forandringene kan man titte tilbake på, man kan sjekke etymologien til et ord.

Falk og Torp skriver i sin etymologiske ordbok at ved i gammelnorsk het viðr og betydde både 'tre', 'skog' og 'ved'. Ordet henger også sammen med det som er blitt wood på engelsk. I germansk, for flere tusen år siden, regner man med at det het viduz. Den opprinnelige betydningen var visstnok 'grenseskog', og rota i ordet er regnet å være vidh som betydde 'skille'. Jamfør her det latinske verbet divido som betyr '(jeg) deler', '(jeg)skiller', som vi ser igjen i engelsk (divide) og i norsk matematisk språk (dividere). I litauisk, derimot, søker man mer mot kjernen i dette ved-spørsmålet, for der finnes vidùs som betyr 'indre', 'midte'.

Vi deler eller kløyver jo gjerne veden når vi skal brenne den i ovnen. Divido, som romerne ville sagt. I andre sammenhenger følger vi litauerne, og er mer opptatt av det indre. Og foretrekker hel ved.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei,

Hyggelig dere likte bildet fra fotogalleriet mitt, men når det legges ut på Bloggen må det først spørres om det er ok, og i hvertfall legge en link til hvor bildet er hentet fra, og hvem som er fotograf. Det er enkelt å finne epostadressen på hjemmesiden min der du hentet bilde fra :)

Lykke til med Bloggen :-)

Vennlig hilsen Jan Ove Brenden
http://www.janovebrenden.no/

Ingebjørg sa...

Hei, og takk for kommentar, Jan Ove Brenden! Beklager at jeg er så sløv på bruk av dine og andres bilder. Jeg skal skjerpe meg!
Vennlig hilsen Ingebjørg Tonne